تبدیل شدن صابون به شامپو تنها با اضافه نمودن یک قطره الکل

صابون از مولکول های پین مانندی ساخته شده است که هر کدام دارای سر آبدوست – به راحتی با آب پیوند می خورد – و دم آبگریز دارد که از آب دوری می کند و ترجیح می دهد با روغن ها و چربی ها پیوند بخورد.

این مولکول‌ها، وقتی در آب معلق می‌شوند، به‌طور متناوب به‌عنوان واحدهای انفرادی شناور می‌شوند، با مولکول‌های دیگر در محلول برهم‌کنش می‌کنند و خود را به شکل حباب‌های کوچکی به نام میسل جمع می‌کنند که سرها به سمت بیرون هستند و دم‌ها در داخل جمع می‌شوند.

برخی از باکتری ها و ویروس ها دارای غشای لیپیدی هستند که شبیه میسل های دولایه با دو نوار دم آبگریز است که بین دو حلقه سر آبدوست قرار گرفته اند. این غشاها با پروتئین‌های مهمی پوشانده شده‌اند که به ویروس‌ها اجازه می‌دهند سلول‌ها را آلوده کنند و وظایف حیاتی را انجام دهند که باکتری‌ها را زنده نگه می‌دارد.

پاتوژن‌های پیچیده شده در غشاهای لیپیدی شامل ویروس‌های کرونا، H.I.V، ویروس‌هایی که باعث هپاتیت B و C می‌شوند، تبخال، ابولا، زیکا، دنگی و باکتری‌های متعددی هستند که به روده‌ها و مجاری تنفسی حمله می‌کنند.

وقتی دست های خود را با آب و صابون می شویید، هر میکروارگانیسم روی پوست خود را با مولکول های صابون احاطه می کنید. دم های آبگریز مولکول های صابون شناور آزاد سعی می کنند از آب فرار کنند. در این فرآیند، آنها خود را در پوشش لیپیدی میکروب‌ها و ویروس‌های خاص فرو می‌کنند و آنها را از هم جدا می‌کنند.

 

پروفسور پال توردارسون، سرپرست موقت شیمی در دانشگاه نیو ساوت ولز، گفت: «آنها مانند خراطین عمل می کنند و کل سیستم را بی ثبات می کنند. پروتئین های ضروری از غشاهای پاره شده به آب اطراف می ریزند و باکتری ها را می کشند و ویروس ها را بی فایده می کنند.

در کنار هم، برخی مولکول‌های صابون پیوندهای شیمیایی را مختل می‌کنند که به باکتری‌ها، ویروس‌ها و کثیفی اجازه می‌دهد به سطوح بچسبند و آنها را از روی پوست جدا کنند.

میسل ها قیمت انواع شامپو بدون سولفات ایرانی  همچنین می توانند در اطراف ذرات کثیفی و قطعاتی از ویروس ها و باکتری ها تشکیل شوند و آنها را در قفس های شناور معلق کنند. هنگامی که دستان خود را شستشو می دهید، تمام میکروارگانیسم هایی که توسط مولکول های صابون آسیب دیده، به دام افتاده و کشته شده اند، شسته می شوند.

به طور کلی، ضدعفونی کننده های دست به اندازه صابون قابل اعتماد نیستند. قیمت شامپو و صابون هتلی در اصفهان  ضدعفونی‌کننده‌هایی که حداقل 60 درصد اتانول دارند به طور مشابه عمل می‌کنند و با بی‌ثبات کردن غشاهای لیپیدی باکتری‌ها و ویروس‌ها را شکست می‌دهند. اما آنها نمی توانند به راحتی میکروارگانیسم ها را از پوست پاک کنند.

همچنین ویروس هایی وجود دارند که برای آلوده کردن سلول ها به غشای لیپیدی وابسته نیستند و همچنین باکتری هایی وجود دارند که از غشاهای ظریف خود با سپرهای محکم پروتئین و قند محافظت می کنند.

به عنوان مثال می‌توان به باکتری‌هایی اشاره کرد که می‌توانند باعث مننژیت، ذات‌الریه، اسهال و عفونت‌های پوستی شوند، همچنین ویروس هپاتیت A، ویروس فلج اطفال، رینوویروس‌ها و آدنوویروس‌ها (عوامل رایج سرماخوردگی).

  • منابع:
    1. Why soap works
  • تبلیغات:
    1. شخصی که توانست یک شبه پولدار شود!
    2. لباس نوزاد که موجب جلب توجه مردم شد!
    3. بزرگترین فروشگاه نوار تیپ پلاکدار در تهران
    4. مبل سلطنتی که عروسی را به عزا تبدیل کرد